• Sandra Raemakers

Social media managen

Creëer met weinig tijd en budget een goede social media strategie

Niet alle bedrijven hebben het budget om een social media afdeling in te richten. Hoe kunt u met weinig tijd en een beperkt budget toch veel bereiken?


Maak een keuze

Ga ten eerste niet op zoveel mogelijk social media kanalen aan de slag, maar kies die kanalen waar u uw doelgroep het best op kunt bereiken. Kijk ook wat succesvolle bedrijven op social media doen en houd uw concurrenten in de gaten. Zo leert u ook wat wel en niet werkt.

Een grote hoeveelheid volgers is goed voor uw imago, maar om nieuwe klanten te genereren is ook interactie nodig. Wilt u efficiënt met social media omgaan, dan is het beter te focussen op interactie dan op de hoeveelheid volgers of fans. Hoeveel mensen reageren daadwerkelijk op uw posts? Deze volgers of fans laten hun betrokkenheid bij uw activiteiten zien en zullen daardoor eerder uw product of dienst gaan afnemen. Wanneer u een keuze moet maken, is de kans op rendement het grootst wanneer u uw inspanning op deze groep richt.


Contentstrategie en planning

Breng structuur aan in uw social media aanwezigheid. Bepaal op welke kanalen u aanwezig wilt zijn en welk berichten en onderwerpen voor ieder kanaal het meest geschikt zijn. U maakt als het ware voor ieder kanaal een redactieformule met daarin incidentele onderdelen en vast terugkerende onderwerpen. Het kan gemakkelijk zijn om wekelijks een content kalender op te stellen waarin u bepaalt wat u wanneer gaat plaatsen op de afzonderlijke social media kanalen.


Focus op interactie

Ieder kanaal heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing

Precies dezelfde boodschap plaatsen op verschillende social media kanalen is niet effectief. Ieder social media kanaal kent zijn eigen gebruiksaanwijzing. Op Twitter kunt u een vraag of een korte opvallende tekst met een link plaatsen. Voor Facebook verpakt u de boodschap in een visual. Op Linkedin kunt u uw boodschap in een groep zetten. Als u een goede content strategie heeft, weet wat de gedragsregels op de verschillende social media kanalen zijn en wat wel en niet werkt, dan kunt ook aan de slag gaan met een van de vele social media tools.


Het plaatsen van content is het makkelijkste gedeelte van social media. Voor het bedenken en ontwikkelen van doel(groep)gerichte content kan het handig zijn om iemand er bij te betrekken.
1 keer bekeken0 reacties

© 2020 by Raemakers Bedrijfsadvies.